Zarabianie na blogach

Nie ma chyba tematu bardziej obszernego, zróżnicowanego i jednocześnie skomplikowanego, który poruszałby problematykę zarabiania w Internecie. Współcześnie osoby szukające źródeł zysków – większych lub mniejszych – zazwyczaj Zarabianie na blogu swoje pierwsze kroki stawiają właśnie w tym segmencie rynku, traktując zarabianie na blogach jako fundament swojej przyszłej kariery internetowego milionera. Niestety w ogromnej ilości przypadków okazuje się, że pierwsze pozytywne wrażenia były całkowicie mylne, a zarabianie dużych sum na prowadzeniu bloga (lub blogów) wcale nie jest takie proste jak to opisują setki poradników. Co więc zrobić, jakie kroki podjąć i czego się trzymać, aby faktycznie blog zaczął dla nas zarabiać?

Trochę technicznych informacji

Przede wszystkim myśląc realnie o zarabianiu na blogach warto już na starcie wykupić własną domenę a nawet i niewielki hosting. Dzięki temu uniknie się niespodzianek, na które często skarżą się blogerzy, związany np. z nagłym zamknięciem bloga stojącego na darmowej platformie, wykasowaniem danych czy całkowitym usunięciem go z zasobów. Inną kwestią jest fakt, że własna domena umożliwia prostsze pozycjonowanie bloga oraz znacznie podnosi jego prestiż. Blog jest wtedy o wiele bardziej profesjonalny i budzi większe zaufanie wśród internautów. Pochylając się nad techniczną stroną prowadzenia bloga zarobkowego trzeba również podjąć kwestię odpowiedniego skryptu i oprogramowania. Współcześnie najbardziej popularnym CMSem blogowym jest niewątpliwie WordPress, udostępniany na darmowej licencji i posiadające setki darmowych szablonów graficznych.

Adsense i reklamy na blogu

Jednym z najbardziej znanych i najbardziej pewnych sposobów na zarabianie na blogach są zdecydowanie różnego rodzaju programy reklamowe. Wśród nich niewątpliwy prym wiedzie program prowadzony przez Google – AdSense, umożliwiający wstawianie i wyświetlanie na blogach reklam tematycznych. Właściciel bloga zarabiania pieniądze za każde kliknięcie w reklamę, a zyski mogą być przeróżne – od grosza do nawet kilku złotych. Wpływ na wysokość zarobków mają bowiem nie tylko czynniki takie jak poczytność bloga czy ilość odwiedzin, ale również tematyka, jaką porusza – więcej system zapłaci nam za kliknięcie linka finansowego (np. o kredytach), zaś o wiele mniej dostaniemy za link o hodowli prosa.

AdSense jest systemem reklamy wybieranym najczęściej przede wszystkim dlatego, że to system pewny. Zawsze mamy gwarancję wypłaty środków, jeśli tylko postępujemy zgodnie z regulaminem (np. nie nabijamy sobie sztucznych kliknięć). Większość blogów ląduje w tym systemie niezależnie od tego, czy utrzymywane są one na darmowej platformie blogowej czy na własnym serwerze z własną domeną. AdSense jest system reklamowym o uniwersalnym charakterze, na którym można całkiem sporo zarobić – ale jest to możliwe dopiero wtedy, gdy właściwie dobierze się tematykę strony oraz zadba o to, aby wchodzi na nią internauci.

Programy partnerskie

Inną formą skutecznego zarabiania na blogach – z gwarancją wypłacalności i z całkiem sporymi sumami – są różnego rodzaj programy partnerskie. Mogą być oparte na różnych systemach działania i zasadach, ale ich sens jest zazwyczaj taki sam: właściciel bloga dostaje wynagrodzenie za każdego poleconego klienta, który skorzysta z danej usługi lub wykupi dany produkt. Polecenie polega zazwyczaj na tym, że na blogu zamieszczane są indywidualne linki przypisane do konkretnej osoby (blogera), które przekierowują internautę na stronę banku, sklepu, firmy czy instytucji, a jeśli internauta skorzysta z danej oferty – przypisują na konto blogera określoną odgórnie sumę pieniędzy.

Współcześnie największe zarobki odnotowuje się w branży programów partnerskich związanych z finansami – kredytami, pożyczkami, lokatami a nawet doradztwem finansowym. Na nieco mniejsze zarobki można liczyć w przypadku programów partnerskich w branży jubilerskiej czy kosmetycznej, ale zarabianie na nich jest nieco łatwiejsze z racji znacznie mniejszej konkurencji. Warto również zainteresować się PP z branży turystycznej, które szczególnie wysokie wyniki (i zarobki) odnotowują w okresach przedwakacyjnym i wakacyjnym, gdy zwiększa się nagle ilość osób szukających np. wyjazdów last minute czy tanich wakacji zagranicznych.

Poradniki i posty ze wskazówkami

Nowszą metodą zarabiania na blogu jest tworzenie ukrytych treści, dostępnych albo dla zalogowanych użytkowników (konieczność rejestracji zwiększa ich przywiązanie do bloga i umożliwia zdobycie cennych list mailingowych, na których też można zarabiać) albo po podani hasła, dostępnego wyłącznie po uiszczeniu opłaty. Taka metoda doskonale sprawdza się w przypadku, gdy nasz blogowy e-biznes polega na prowadzeniu poradników ze wskazówkami, radami i cennymi informacjami o danej branży.

Bardzo często takie zarabianie na blogach przybiera niestety formę „brukową”. Oznacza to, że ukryte treści tak naprawdę pochodzą z innych źródeł, są kopiowane z zewnętrznych portali i udostępniane za opłatą, mimo że równie dobrze można je uzyskać za darmo. Innym mankamentem takiej formy zarabiania pieniędzy na blogu jest słaba jakość ukrywanych treści, które w rzeczywistości nie wnoszą ani nic nowego do danego tematu, nie nie stanowią żadnej wartości dla czytelnika. Dlatego też prowadząc blog ze wskazówkami i chcąc na nim zarabiać w takiej formie, trzeba najpierw dobrze przygotować podłoże merytoryczne. W przeciwnym wypadku blogera może spotkać kategoryczny sprzeciw ze strony osób kupując dostęp do bloga, zszarganie dobrej opinii, imienia czy nicka w Sieci, a nawet konsekwencje karne lub cywilne na tle oszustwa.

Artykuły sponsorowane

Żeby zarabiać dużo, a właściwie nic nie zrobić, wcale nie trzeba wiele – wystarczy posiadać własnego bloga, w miarę poczytnego i z duża ilością odwiedzin. A potem jedynie znaleźć osoby zainteresowane umieszczeniem na nim własnego artykułu sponsorowanego. Tutaj można znaleźć dodatkowe źródło dochodu – policzyć sobie za samodzielne napisanie wpisu, jeśli reklamodawca sam go nie dostarcza. Artykuły sponsorowane powinny być z reguły dopasowane do tematyki bloga, chociaż nie jest to warunek niezbędny. Żaden bloger nie odmówi w końcu zamieszczenia nietematycznego wpisu, za który reklamodawca jest w stanie sporo zapłacić. Warto jednak pamiętać, aby nie przesadzać z takimi artykułami – raz, że zmieniają kompletnie koncepcję bloga (internauci chcą czytać posty autora, tematyczne, ciekawe i nieagresywne marketingowo, a nie być bombardowani reklamami w takich artykułach); a dwa, że znacznie zmniejszają jego merytoryczną wartość.

Na podobnej zasadzie działa dodawanie linków do wpisów albo do bocznych menu, chociaż tutaj nie można przesadzać. Szacuje, że optymalna ilość takich wychodzących linków nie powinna przekraczać 3-5 (w zależności od wielkości bloga). Ma to również wpływ na cenę ich zamieszczenia – jeśli linków jest mało, stawka może być bardzo wysoka, jeśli blog prezentuje duża wartość.
To oczywiście jedynie najbardziej popularne i efektowne formy zarabiania na własnym blogu. Nie zmienia to faktu, że każdy z blogerów prędzej czy później wypracuje własny system zarobkowy – albo korzystając z jednego z powyższych, albo łącząc kilka z nich, albo samemu wymyślając inne sposoby na podreperowanie budżetu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>