Skrypty sklepów internetowych (opis wad i zalet pod względem SEO)

na klawiaturze symbol sklepu internetowegoRozwijająca się branża e-commerce (zakupy online) oraz coraz większe zainteresowanie społeczeństwa wygodnymi zakupami w sieci motywują programistów do tworzenia coraz to nowszych skryptów sklepów internetowych. Produkt dedykowany dla przedsiębiorców, którzy chcą poszerzyć handel o internetowe pokłady klienteli oraz dla tych, którzy dopiero startują ze swoim internetowym biznesem.

Skrypty sklepów internetowych to szereg modułów i funkcjonalności. W amoku statystyk i panelu administracyjnego, który ma w łatwy sposób odbierać zamówienia lub zarządzać magazynem, wielu programistów zapomina o innym, jakże ważnym zagadnieniu – o SEO. Nie wszystkie skrypty sklepów internetowych są przyjazne i łatwe w optymalizacji. Bywa, iż programista tworzący skrypt kompletnie zapomina o tym, czym jest duplikacja treści, meta opis lub generowanie zbędnych linków. To niestety prowadzi do pogorszenia widoczności sklepu w wyszukiwarkach internetowych i zwiększenia kosztów pozycjonowania (obecnie brak optymalizacji to ogromny cios dla strony).

Postanowiliśmy zaprezentować kilka wybranych skryptów sklepów internetowych, nad którymi warto (lub nie) pochylić się właśnie z perspektywy SEO.

  • Shoper – jeden z lepszych skryptów sklepów, który oferuje praktycznie nieograniczone możliwości ustawień SEO z panelu. Prosty interfejs zmiany takich atrybutów, jak meta czy nagłówki. Dodatkowo przyjazne URL’e, moduł linkowania wewnętrznego, generator mapy xml i pliku robots a także możliwość bezproblemowo ustawiania znaczników alt dla plików graficznych. Jednym minusem jest brak możliwości opisania atrybutem alt plików do pobrania.
  • PrestaShop – kolejny bardzo popularny skrypt sklepów online. Swoimi możliwościami dorównuje oprogramowaniu Shoper. Atutem jest fakt, iż Presta jest darmowa. Wisienką na torcie są oczywiście liczne moduły i pluginy (niestety, niektóre dosyć drogie).
  • Sote – dość drogi, ale także bardzo solidny skrypt sklepu online. Posiada zaawansowane moduły służące do opanowania walorów SEO sklepu. Znaczniki meta, opisy, przyjazne URL’e. Jednym minusem może być brak znacznika H1 dla tytułów produktów (konieczność samodzielnego wdrożenia). Minusem także jest cena, która kilkukrotnie przewyższa cenę chociażby Shoper’a.
  • Istore – skrypt, którego nie polecamy z kilku względów. Brak podstawowej konfiguracji znaczników meta dla kategorii i produktów (niedopuszczalne, aby nie można było z panelu ustawić opisu meta dla produktu i podstron serwisu), brak możliwości ustawienia znaczników alt dla grafiki, brak generowanego pliku robots, zupełna nieznajomość pojęcia link kanoniczny, dość kiepskie linkowanie wewnętrzne. Skrypt nie jest najdroższy, ale pod względem SEO ma wiele braków. Dołuje także fakt, że za dodatkowe wdrożenia twórcy naliczają bajońskie sumy (a często nawet nie odpisują na uwagi).
  • RedCart – skrypt pełen wielu udziwnień. Przykładem niech będzie możliwość ustawienia opisu meta dla produktów i kategorii, ale już brak takowej możliwości dla wprowadzenia opisu meta strony głównej. Brak cannonical, brak ustawień alt’ów dla zdjęć, niezbyt przemyślane rozmieszczenie nagłówków na stronie produktów – to sprawia, że skryptu RedCart nie możemy polecić jako dobrego przyjaznej platformy sklepowej pod względem SEO.
  • Iai – przemyślany i dość intuicyjny skrypt, który ma tylko jedną, bardzo małą (ale niestety czasami kluczową) wadę – brak możliwości ustawienia altów dla zdjęć wgrywanych do panelu systemu.

Wielu przedsiębiorców podczas wyboru skryptu na własny sklep internetowy nie ma zielonego pojęcia o tym, że istnieje coś takiego, jak optymalizacja SEO. Zwykle po zakupie skryptu i wdrożeniu sklepu pozycjoner, który ma za zadanie promować sklep, staje przed faktem dokonanym, musząc poradzić sobie ze wszystkimi wdrożeniami (których często wprowadzić się nie da, gdyż skrypt sam sobie zaprzecza pewnym SEO modyfikacjom). Innym problemem są dość spore koszty wprowadzenia wdrożeń – jeżeli sklep nie ma modułu SEO i jest napisany zbyt „łopatologicznie”, aby samemu wprowadzić zmiany – firma tworząca sklep może zażądać pokaźnej sumy.

Dlatego przed wyborem skryptu na sklep online warto skupić się na wszystkich za i przeciw, biorąc pod uwagę także walory SEO. Unikajmy skryptów nieznanych, które nie mają odpowiedniego zaplecza pomocy technicznej. Pamiętajmy – nie zawsze to, co drogie jest najlepsze pod kątem marketingowym (potwierdza to chociażby Presta).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>