Jak zacząć przygodę z copywritingiem

Zarabiają dużo, pracują kiedy chcą, jak chcą i gdzie chcą, są szefami samych siebie i to oni wybierają klientów, a nie klienci ich. O kim mowa? O stereotypowym copywriterze, który według opinii publicznej ma idealne życie, idealną pracę i nie musi się o nic troszczyć. Jednak tak naprawdę działanie na współczesnym rynku copywritingu jest niezwykle trudne i wcale nie wygląda jak łatwo, jak sądzi większość społeczeństwa.

Początki pracy copywritera

Początkujący amator w praktycznie każdym zawodzie nie ma łatwej sytuacji. Musi się wiele nauczyć, wiele zrozumieć, a przede wszystkim wgryźć w nieznany sobie rynek, poznając jego tajemnice oraz badając swoją konkurencję. Nie inaczej jest w pracy copywritera, którego zadanie jest jeszcze bardziej utrudnione ze względu na ograniczony zakres działania.

Copywriter nie zna się bowiem na wszystkim – co często oczekuje od niego pracodawca – lecz zazwyczaj ma dwie, trzy ulubione dziedziny, w których jest prawdziwym ekspertem i to właśnie w nich się specjalizuje. Oczywiście może napisać artykuł na jakikolwiek inny temat, ale oznaczać to będzie dla klienta po pierwsze dłuższy czas oczekiwania (copywriter musi bowiem dokładnie zgłębić temat) i wyższą cenę, jaką zapłaci za taką usługę. Nawet początkujący pisarz nie będzie chętnie przyjmował zleceń, co do których nie ma absolutnej pewności, że wykona je w pełni poprawnie i zgodnie z oczekiwaniem klienta.

Początku pracy jako copywriter nigdy nie były i nie będą proste, ponieważ wiążą się z szeregiem komplikacji: budową portfolio, pracowaniem na swoją markę i nazwisko, znajdowanie klientów oraz ich późniejsze utrzymanie. Z reguły dopiero po kilku latach copywriter faktycznie może „przejść na swoje” i nie martwić się o niedobór klientów. Samo wypracowanie swojej renomy i marki w Internecie może potrwać długie miesiące, zaś wybicie się ponad konkurencję i zaskoczenie klientów czymś nowym nie zawsze się udaje.

Predyspozycje na copywritera?

Tutaj wymienić trzeba przede wszystkim intelektualną wszechstronność. Copywriter musi być bowiem osobą, która potrafi pisać o wszystkim – zarówno o żaluzjach jak i kredytach, o biedronkach jak i aktualnej sytuacji gospodarczej w kraju. Oczywiście w dobrym stylu jest specjalizowanie się w jakiejś dziedzinie, jednak nie oznacza to, że wszystkie inne można ignorować. Konkurencja na rynku copywriterów jest duża i to właśnie wszechstronność sprawia, że to nasza a nie inna oferta spodoba się klientowi.

Inną cechą internetowego pisarza jest oczywiście absolutna poprawność językowa, zarówno gramatyczna jak i ortograficzna czy interpunkcyjna. Prócz tego liczy się również rzetelność, terminowość oraz odpowiedzialność – jeśli copywriter wie, że nie wyrobi się w danym terminie, powinien odpowiednio wcześniej poinformować o tym klienta. Nie wolno również zapominać o cechach ujętych pod określeniem „lekkie pióro”, czyli będących niczym innym, jak łatwością w posługiwaniu się językiem. Copywriter powinien bowiem umieć ubrać daną myśl w takie słowa, która bezpośrednio trafią do czytelnika, zwłaszcza gdy w grę wchodzą jakiejś slogany reklamowe, promocyjne czy hasła firmowe.

Cechą pomijaną, ale szalenie ważną, jest również… umiejętność pracy w zespole oraz słuchania innych ludzi. Najlepsi światowi copywriterzy zgodnie przyznają, że gdyby nie zostali czasem sprowadzeni na ziemię przez swoich współpracowników (krytycznym okiem oceniających ich pracę i dzieła), to nie osiągnęliby tyle, ile mają w tym momencie. Czasami warto więc spojrzeć z dystansu na to, co się tworzy i poprosić o opinię swojego współpracownika. Warto również nauczyć się słuchać, ponieważ wiele copywriterskich pomysłów pojawia się w najmniej spodziewanych momentach – podczas spaceru w parku, jeździe tramwajem czy pobytu na basenie.

Poradniki i szkolenia

Zawód copywritera to dla wielu osób okazja do skutecznego, szybkiego i w miarę prostego zarobku, zwłaszcza jeśli pisanie przychodzi im z łatwością i nie stanowi żadnego problemu. Co ciekawe, wielu copywriterów swoją przygodę z tą branżą zaczynało od przeczytania… internetowych poradników tworzonych przez kolegów po fachu. Po nich przyszła zaś kolej na specjalne szkolenia i kursy, dzięki którym mogli jeszcze bardziej pogłębić swoje umiejętności oraz odkryć zupełnie nowe – przydatne w dalszej pracy i niezwykle cenne dla przyszłego pracodawcy. Trzeba być jednak wyjątkowo wyczulonym na różnego rodzaju „najlepsze”, „najdoskonalsze” i „najskuteczniejsze” porady zamieszczane w takich poradnikach, które tak naprawdę nie przynoszą żadnych skutków. Wiele sieciowych poradników to tak naprawdę kilka luźno sklejonych ze sobą zdań o uniwersalnym charakterze, które równie dobrze można wpasować w poradnik dla inwestorów, graczy na giełdzie, biznesmenów czy hodowców ślimaków winniczków.

Prawdziwe poradniki warte uwagi oraz – w większości przypadków – profesjonalne kursy dla copywriterów są autorstwa zagranicznych specjalistów. Polska literatura fachowa jest pod tym względem wyjątkowo skromna; nie licząc kilku czołowych pozycji (jeszcze z poprzedniej dekady), brak obecnie poradników dla copywriterów, które faktycznie wnosiłyby coś do tematu. O wiele ciekawsze są różnego rodzaju blogi tematyczne i porady udzielane na nich przez samych copywriterów. Czerpanie wiedzy z takiego źródła jest nierzadko o wiele skuteczniejsze, niż czytanie nawet najbardziej prestiżowych poradników.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>